Espai 5è i 6è

PROPOSTA POESIA

Bon dia a tothom! Aquí teniu la proposta poètica d'avui just aquí abaix trobareu un document amb un seguit d'activitats sobre poesia; poemes com els que coneixem però també amb alguna proposta de poesia una mica diferent (poesia visual, cal·ligrames o haikús). Esper que pogueu descobrir algunes coses noves i que vos animeu a escriure alguna cosa ;)

Abraçades!


COMPTAM POESIA

Hooola! Aquí teniu la proposta d'avui; aquesta setmana va sobre la poesia que, com sabeu, té una part senzilla de matemàtiques pel que fa a comptar estrofes, versos i les síl·labes de cada vers. Pensau que en català per comptar les síl·labes dels diferents versos se segueixen una sèrie de normes que podeu trobar just aquí.

Però per damunt de qualsevol feina... gaudiu d'aquests poemes tant macos escrits per Miquel Desclot i per Leire Bilbao i il·lustrats per Christian Inaraja i Maite Mutuberria, respectivament.



CANVI CLIMÀTIC

Bon dia! Ja sabeu que aquesta setmana ens centram en el Projecte de Canvi Climàtic que havíem començat a treballar abans que passàs tot això del confinament. Segur que ens quedaran algunes coses sense poder tractar i que procurarem repescar-les el curs que ve, amb aquells que ens vege, clar! Però per tal que aneu refrescant la memòria vos propòs un seguit d'activitats. Llegiu amb molta atenció els enunciats i fixau-vos en els recursos que us donen per poder fer alguna activitat.

Esper respostes, ànims!


LES DADES DEL CANVI CLIMÀTIC

Hola a tothom! Com sabeu, des del primer trimestre hem treballant aspectes relacionats sobre el canvi climàtic. Les circumstàncies han fet que no puguem acabar el projecte tant maco que havíem iniciat a l'aula.

Potser algú de vosaltres recordi que ja vam visualitzar el video que teniu just aquí abaix, i ens va servir per introduir alguns conceptes, recordar-ne d'altres i reflexionar sobre tot plegat. Hi ha una part important d'aquest reportatge que són les DADES. Així doncs, la feina d'avui no és altra que mirar aquest reportatge i anotar al vostre quadern aquelles dades que vos siguin més significatives, les que més vos cridin l'atenció. No fa falta anotar-ne durant els 30' que dura el video... però sí que pugueu tenir una bona llista. 

Una vegada les hagueu analitzat... escriviu una breu reflexió. Són positives o negatives? I per què? Hi ha hagut canvis en relació a aquelles dades que mesuren una mateixa cosa o es mantenen igual?

Ànims, fins aviat!
 


EL MEU LLEÓ

Bon dia! Aquí teniu la proposta de feina d'avui. Veureu que és un conte que només té les il·lustracions (dibuixos) però, en canvi, no té cap text. Per tant, la vostra feina serà crear-ne un que pugui acompanyar cada una de les imatges que veureu al conte que teniu just aquí abaix;: el més adient seria que el text en qüestió seguís un fil conductor des del principi fins al final. 

Quines ganes de rebre les vostres respostes! ;)
Una abraçada.



EL TRESOR DE KEIKEN
Ja fa un bon grapat de setmanes que vam proposar elaborar un tàngram. Aquesta setmana repetim temàtica relacionada amb el món des contes i les històries, per tant, seria molt interessant que recuperassiu els tàgrams que vareu fer en aquell moment per així poder representar diferents personatges i fragments del conte que podeu visualitza. Aquí el teniu!


Esper els vostres videos, una abraçada!
  
LA ZEBRA CAMIL·LA

Bon dia a tothom! Com sabeu, ahir a la proposta de música, vos vaig presentar la Zebra Camil·la; un conte que explica la història d'una zebra que perd les ratlles del seu vestit per culpa del vent bandit! Avui us propòs una feina sobre aquest conte. A continuació trobareu tot el conte transcrit i la vostra feina consisteix a escollir un fragment (més o menys llarg) del conte i que el pogueu gravar ja sigui amb un audio o amb un video mentre vosaltres el llegiu: pot ser el tros que més o menys vos hagi agradat, també el fragment que es repeteix quan na Camil·la es va trobant cada animaló.

A més a més, m'agradaria que explicassiu què és el que vos transmet aquesta història? Quins valors creis que transmet aquesta història? Explicau per què i en quin moment del conte es veu reflectit.



CONTES MATEMÀTICS


Aquí teniu la proposta d’avui; matemàtiques a partir d’un conte. Aquesta setmana i també la següent tractarem el món dels contes des de diferents perspectives. Segur que en treis alguna cosa clara amb les fraccions d’aquest pastís d’en Camil. Gaudiu molt d’aquesta història senzilla i anau parant l’orella i llegint les activitats que he plantejat.


MINIPROJECTE ANIMAL

Ja sabeu que la cosa anava d’animals, així doncs, la feina d’avui no és altra que pensar en un animal... o dos. Els que vulgueu. En realitat la proposta d’avui es divideix en dues parts; la primera molt senzilla serà de CATALÀ: haureu de escollir un animal i omplir la fitxa de color blau que teniu al document que trobareu més abaix; allà hi haureu d’escriure el nom de l’animal, el pes, l’alçada però també quin és el seu hàbitat, comentar el més important sobre la seva alimentació i sobre la vida o les relacions socials. També haureu de comentar què vos ha fet triar aquest animal.

A la segona part, que serà en CASTELLÀ, haureu de pensar en dos animals i d’aquests dos inventar-vos un ANIMAL ESTRAMBÒTIC. Es tracta de fer una mescla de dos animals i inventar-vos tota la informació que se vos demana al document on trobareu la proposta.


Esper les vostres estrambòtiques produccions ;)


GEOMETRIA ANIMAL

Estimats i estimades, aquí teniu la proposta d'aquesta setmana! Com podeu comprovar anirà sobre el món animal, es tracta de fer un dibuix d'un animal utilitzant només formes geomètriques. Al document que teniu just aquí abaix en teniu alguns exemples però podeu fer qualsevol animal que trobeu o que vos agradi. Si llegiu atentament el document veureu que, al final, hi ha una sèrie de preguntes que heu de respondre. Esper que en tregueu un bon profit i que m'envieu les vostres obres d'art.

Una abraçada!



COM COMPRENDRE EL PA AMB OLI?

Com estau? Com ja sabeu aquesta setmana la temàtica va sobre aliments, així que us present una proposta musical, gastronòmica i lingüística. A continuació trobareu la cançó "Pa amb oli" de TIU, un projecte musical liderat per na Tiu Herrero i que va dedicar tot un disc a la musicagastronomia. Esper que l'escolteu amb molta atenció perquè més abaix trobareu un document amb algunes preguntes de comprensió.

Ja sabeu que m'encanta rebre les vostres respostes, així que... endavant!
Abraçades! 



PROPOSTA DE FEINA




FEIM LA COMPRA 
Bon dia! Aquí teniu la proposta d’avui.

Es tracta... d’anar a comprar; com sabeu podeu sortir de casa entre les 12h del migdia i les 19h de l’horabaixa i, la persona adulta que vos pugui acompanyar, si és per anar a comprar, també pot sortir i fer la compra amb vosaltres. Per tant... anem al mercat o a les botigues del nostre barri a comprar i protegiu-vos bé!

Ja fa unes setmanes que vam entrar a la primavera i com hem parlat alguna vegada a classe hi ha alguns aliments propis de cada temporada o estació de l’any. Al document on trobareu la feina que vos planteig hi ha una imatge amb un seguit de fruites i verdures pròpies del mes de maig, també totes les qüestions que vos planteig i que haureu de resoldre. Si pel motiu que sigui no poguéssiu sortir a comprar, sempre podeu demanar a les vostres famílies que, quan hi vagin, us facilitin la informació, després vosaltres fareu la feina i ja vos menjareu la fruita ;)


Esper les vostres respostes
Una abraçada.


CASES DEL MÓN
de Clémentine Sourdais

Aquí teniu un breu muntatge d'aquest conte que ens mostra cases d'arreu del món; des del Perú, passant per Rússia, pel Senegal o Mongòlia, fins arribar a casa teva. A partir de les preguntes que et plantejo fes-ne una descripció:

- Com és la teva casa? Fes una breu descripció sobre com la descriuries.
- Què canviaries de la teva casa? Imagin'at que poguessis fer una reforma, sigues creativa!
- Quin és el racó preferit de casa teva?
- Fes un exercici d'imaginació i explica com t'agradaria que fos casa teva del futur, quan siguis independent.

Evita contestar separadament o amb frases curtes i senzilles, i procura escriure de forma redactada, lligant cada una de les idees que et propòs. Esper els vostres escrits.

Una abraçada!


LONGITUDS D'ANAR PER CASA

Hola a tothom. Avui dimarts us present una "Gimcana matemàtca" sobre la mesura de longituds. Es tracta de seguir les instrucions del document que podeu trobar just aquí, compartit per la companya Marta Pascual, mestra de l'escola CEIP Es Molí d'en Xema de Manacor i que pensam és molt interessant perquè ho pogueu dur a terme a les vostres cases. Esper les vostres respostes! 



FELIÇ DIA DE SANT JORDI

Com sabeu, avui és Sant Jordi i se celebra el dia del llibre. És una festivitat molt arrelada a la nostra cultura i que té una gran importància a les escoles, per una banda per la llegenda; que explica la maledicció del poble de Montblanc on va arribar-hi un drac que pretenia menjar-s'ho tot i tothom. És una història que ens encanta explicar ja desde ben petits i que sempre és rebuda amb èxit.

Per una altra banda, els contes i els llibres, són una font inesgotable de recursos pedagògics però també per a la vida; ens apropen a móns reals i fantàstics, ens donen plaer, estimulen la imaginació. Avui, però, vos propòs la Revolta de Santa Jordina... perquè al segle XXI les caballeresses salven molts prínceps. Aquí la teniu:

La Revolta de Santa Jordina

Proposta de feina. Es tracta que escolliu una paraula, la que volgueu! Pot ser una paraula que relacioneu a aquest moment de confinament tan estrany que vivim, a alguna persona especial que ara no podeu abraçar o a la ràbia de no poder fer algunes coses, també a algun record de l'escola o de la classe, una paraula que us hagi agradat del darrer llibre o poema que hagueu llegit... el que més us agradi. Ara bé, a part d'escriure aquesta paraula m'heu de fer arribar un fragment escrit: la frase, poema o text allà on apareix la paraula escollida i, si no apareix a cap escrit, elaborau vosaltres mateixos un breu paràgraf amb aquesta paraula o explicau per què l'heu triada. Jo també promet fer els deures ;)


Una abraçada i feliç Sant Jordi, i Jordina! ;)


SANT JORDI MATEMÀTIC

Aprofitant que aquesta setmana tenim la celebració de Sant Jordi vos faig una proposta matemàtica relacionada amb aquesta festivitat que tant gaudim a l'escola. Són 3 operacions; treis una solució de la 1ª proposta i, de la i en podeu fer, com a mínim, 3! Recorda que has de substituir les lletres per números que vagin del 0 al 9 sense repetir-ne cap. Esper les vostres respostes al meu mail ariutort@educaib.eu

1ª PROPOSTA


2ª PROPOSTA

3ª PROPOSTA


HOME SWEET HOME

Hola a tothom!

Sembla que no però hem arribat a la fi d'aquest trimestre tan atípic. Arribam fins aquí amb una sensació un tant estranya per les circumstàncies que ens ha tocat viure; segur que això d'estar a casa ens duu a passar bons moments acompanyats d'aquells que més estimam i, a la vegada, se'ns fa difícil gestionar la necessitat de sortir a respirar, trencar amb algunes dinàmiques que fa massa dies que arrossegam. No sabem quan es posarà fi a tot això, ni tampoc si podrem tornar o no a l'escola i, sobretot, en quines condicions ho farem però esper i desig que tard o d'hora ens poguem retrobar i poguem compartir aquesta vivència, escoltant-nos i abraçant-nos.


"Home sweet home" és un curtmetratge on dues cases busquen un nou lloc on viure mentr viuen alguns fets que ens mostren el valor de l'amistat, el respecte cap a les persones grans, la solidaritat o el respecte del ritme de cadascú. 

Esper que vos agradi i que estigueu bé.
Albert.



Conta la llegenda llegenda que un servent d'un emperador Xinès portava un mosaic de ceràmica, molt car i molt fràgil. El servent va ensopegar trencant el mosaic en trossos. Desesperat, el servent tractà de formar de nou el mosaic en forma quadrada però no va poder. Tanmateix, es va adonar que podia formar moltes altres figures amb els trossos.

El TANGRAM és un joc d'orígen xinès que probablement té més de dos mil anys d'existència. N'hi ha de molts de tipus però el més popular és el tangram clàssic i consta de 7 peces. Vos atreviu a crear-ne un i enviar-me les vostres produccions al meu correu?


EL PETIT PRÍNCEP

Hola a totes i tots! Com sabeu, al llistat de feines que vareu recollir amb els llibres hi ha l'audiollibre d'El petit príncep. Sé que alguns de vosaltres ja l'heu començat a escoltar i, per això, pens que és bona idea que sigui una proposta que tots faceu durant aquests dies. Si teniu el llibre a casa combinau la lectura amb l'escolta de l'audio que teniu just a la imatge d'abaix i sinó parau molta atenció i escoltau-ho.

A la "Proposta de feina" hi veureu un document on hi figuren una serie de preguntes sobre cada capítol del llibre per la qual cosa és important que aneu fent les activitats a mesura que llegiu o escoltau aquesta història tan important de la literatura infantil i juvenil. No és una feina que hagueu de fer per aquesta setmana! Agafau-ho amb calma i anau responen les preguntes.

Esper que ho pogueu gaudir.
Ànims i una abraçada!



LA PRIMAVERA


Heus ací:
Una oreneta,
la primera,
ha arribat al poble.

I l’home que treballa al camp,
i la noia que passa pel pont,
i el vell que seu en un marge, fora vila,
i fins aquells que en l’estretor de les fàbriques
tenen la sort de veure una mica de cel
han sabut la notícia.

L’oreneta ha volat,
una mica indecisa,
ran mateix de l’aigua del riu,
s’ha enfilat pont amunt,
ha travessat, xisclant, la plaça
i s’ha perdut pels carrers en silenci.

I la mestressa que torna de comprar
ho ha dit als vailets de l’escola,
i aquests, a les dones que renten al safareig públic,
i elles ho han cridat
a l’home que empeny un carretó pel carrer,
i l’home ho ha repetit qui sap les vegades
i n’ha fet una cançó
al ritme feixuc de la roda.

Heus ací el que diu:
La primavera ha arribat al poble.

Miquel Martí i Pol



Números - Patrons - Propòsits


En aquest video podreu veure la bellesa de les matemàtiques quotidianes, aquelles que veim cada dia en molts moments i situacions però que ens solen passar desaparcebudes. Gaudiu del video i atenció a les propostes:

- Quines són les principal formes geomètriques que hi podeu veure? (tant de cossos plans, com amb volum).

- En què es trasformen? Quines coses de la vida quotidiana sorgeixen de la conjugació dels diferents patrons?

- Quina relación hi trobau amb les ciències naturals?

- Sabrieu posar algun altre exemple de repetició de patrons i formes geomètriques? (de casa, de l'escola, objectes de la vostra habitació, etc.)

Ànims!


INCREDIBOX

Hola a tothom! Com sona aquest temps de confinament? Quant de silenci pels carrers, menys cotxes, menys contaminació, apareixen més ocells pels balcons i jardins... mirem també el costat positiu de tot plegat!

He pensat que per donar-li un toc actual i urbà al moment que ens ha tocat viure us aniria molt bé aquest web que compartesc.


Pitjau Play i només es tracte d'arrossegar els símbols que veureu fins arribar als personatges, quan es carregui començarà la música! Una mica de BITBOX ens anirà bé a tots... i a veure si algú dels grans s'anima a cantar-hi alguns versos!


Molts d'ànims a tothom, abraçades virtuals!